Alla inlägg under september 2013

Av moom82 - 30 september 2013 08:09

Jahopp nu var små grisarna lämnade. Idag ska dem springa 30 min i ett lopp som skolan anordnar. Herregud! Skulle inte jag fixa, tragiskt men sant.

Nu blir det en vecka som består av 3 dagars jobb, träning och körkortsteori.

Nu ska jag bege mig hem för att sova en stund innan det är dax att jobba.
Kramkram

Av moom82 - 29 september 2013 17:51

Det är ju en grym trilogi som alla borde läsa. Väldigt bra böcker.
Sexlivet dem har i boken finns ju inte på världskarta att man själv har :-/
När finns den tiden? O detta hushåll har inte ens Bolibompasex funkat, haha!
Får leva genom Anastasia och mr Grey. Hihi..
Lyckats bryta mig ifrån boken nu så dax att göra middag.
Kramkram

Av moom82 - 29 september 2013 10:45

Idag är dagen då vi o vår familj inte ska göra ett smack. Bara umgås och ta det lugnt. :-)

Igår var panda här. Min systerdotter som jag inte träffat på läänge. Var så mysigt och roligt :-) hoppas det onte dröjer för länge till nästa gång.

Det är hög tid att jag kan locka min andra systerdotter till en dejt med sin moster. Är nog inte prio då hon är 17 och har fullt upp. Men nått ska jag locka med :-)

Önskar er en underbar söndag.
Kramkram

Av moom82 - 28 september 2013 16:15

Förlängde mitt abonnemang igår och fick ny mobil. Tittade på htc och lite andra märken. Men det blev en uppgradering i iPhone istället.

Har goaste panda hemma hos oss idag :-)
Såå roligt. Vi har handlat lite, lekt i parken och gjort chokladbollar. Och mycket bus här hemma :-)

Ska snart börja med middagen som består av kött, potatis och min gräddsås. Hoppas det faller panda i smaken!

Önskar er alla en underbar lördag :-)
Kramkram

Av moom82 - 25 september 2013 23:06

Sammanfattar denna dag som inte min turdag!

Hoppas på att JB kommer snart så man får lämna denna dag.
Har förhoppningar på att morgondagen blir bättre.

Så godnatt allihopa.
Kramkram

Av moom82 - 25 september 2013 07:02

Fy va kallt det är. Dax för mössa och vantar på morgonen. Blir att inventera vad som finns hemma och handla det som fattas.
Är nu på väg mot jobbet. Min underbara chef gav mig ledigt på fredag så jag är ledig tors-sön. Så om 8 timmar går jag på ledighet.
Imorn ska jag gå till skolan och se om/när jag kan börja utbildningen som jag skulle vilja gå :-)
Blir att plugga körkortsteori imorn oxå.
På fredag ska jag till skolläkaren med Julia. Hoppas att jag kan sitta med en stund i klassen.
Önskar er en toppen dag.
Kramkram

Av moom82 - 19 september 2013 10:56

Hej.
Vaknade några gånger inatt av att det snurrade i huvudet. Men lyckades somna om. Nu på morgonen har jag hållt mig i allt som kommit min väg när jag ska gå pga yrsel. Jätte jobbigt. Känns som att jag ska ramla.
Blir att försöka vara still. Roligt!! NEJ.
Så fort jag börjar känna mig bra så är det alltid något som händer.
Hoppas ni får en icke snurrande dag..
Kramkram

Av moom82 - 18 september 2013 23:20

Har precis tittat klart på sista delen av "Sveriges bästa äldreboende". Många tårar rann nedför kinderna. Man blir så berörd. Jag har så svårt att så lite satsas på våra äldre människor. Som en anställd sa under programmet

"Det är sista anhalten innan man ska dö"

Och på vilket sätt får dem sluta sina liv?? Jo genom att få bristfällig vård, sitta ensamma, värdelös mat så dem hellre svälter än att behöva äta det som serveras och att i ett palliativt läge ( I livets slutskede) bli lämnade ensamma i en säng i väntan på att kroppen ska ge upp. Priset dem får betala att bli gamla är att dem ska förvaras på billigaste sätt. Jag tycker att det är skandal att det får ske. Det ska sparas in hela j*vla tiden. OCH då inom äldre- och barnomsorgen framförallt. Det är väll där om något som pengarna behövs. Av egen erfarenhet så vill jag inte bli så pass gammal eller sjuk att jag måste vårdas på en geriatrisk avdelning eller bo på ett äldreboende.

Jobbat i yrket i 12 år.

Efter studenten började jag jobba inom hemtjänsten.

Vi hade:

3-4 personer att gå till på morgonen

4-5 personer vid lunch

4-5 personer att besöka på eftermiddagen

Vi hann göra frukost, sitta med dem för sällskap, fika om det var socialt dem behövde hjälp med, handla/tvätta med eller utan dem. Det var några exempel. Poängen är att vi hade TID. Jag kände i stort sett varje dag när jag gick hem efter jobbet en tillfredställd känsla av att jag gjort något bra.

 

Anledningen till att jag slutade var kraven om att effektivisera vår tid.

Klocka besöken hos de äldre=

Disk 5min

Bäddning av säng 5min

Frukost 5min

Toalettbesök 10min

Nu är det ju 11 år sedan jag slutade. Men jag kommer ihåg att jag jobbade ett dagpass. Det hade nästan dubblerats hur många vi skulle till:

6-7 på morgonen

7 vid lunch

6-7 på eftermiddagen.

Den sociala biten vi erbjöd när det skulle ätas frukost/lunch fanns inte. Disken efter frukost/lunch fick man ta vid besöket efter i superfart, för det var inget man hann egentligen.
Jag mådde så dåligt och hade kraftig ångest. Och så var det varje dag. Jobbade ofta över pga att jag stannade längre än beviljat för att jag kunde inte gå.


 

En dag när jag hade stressat till alla 7 på lunchen och lämnat den underbara kvinna vars enda kontakt med människor var vi från hemtjänsten, satt vid bordet med lunchlådan framför sig och såg så ledsen ut så kände jag mig misslyckad.  Gick raka vägen till kontoret, in till min chef och sa upp mig. Hon frågade varför. Och jag satt en lång stund och grät, var arg över den arbetssituation dem utsatt oss för, den livskvalité vi gav de äldre. Kommer aldrig nånsin att arbeta inom hemtjänsten. Kan säga under dessa 11 år så har det inte blivit bättre. Utan ännu mer sparkrav. Ännu mindre personal, MEN fler äldre att ta hand om.

ALL VÅRDPERSONAL, SPECIELLT INOM GERIATRIKEN SKA HA EN ELOGE FÖR DET VÄRDEFULLA ARBETE SOM UTFÖRS VARJE DAG!

 

Nu är det dax för mig att sova, men jag behövde skriva ner tankar innan annars hade jag legat och tänkt på detta.

Sorry om texten är lite knasig. Skrev bara det som kom i tankarna.

 

Kramkram

Presentation

Antal besök =)

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Gästboken.. =)

Bloggar jag följer =)

Tips på sidor

Fråga mig

6 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards